Forfatter
|
Titel |
Stand |
Pris |
Andersen, Ellen (m.fl. / red.):
 |
Berlingske Haandarbejds-Bog. Naal og Væv i Leksikon. Opslagsværket over dem alle! Tre fyldige og informative bind med omtale af stort set alt hvad der er vide om håndarbejde (1-3). Pris pr. stk./sæt. Berlingske 1943/50. |
Stk.
Sæt |
120,-
300,- |
Bang, J.P.:
 |
Liv og Kunst – Dansk dekorativ Kunst og Arkitektur (108 s + to omslag med plancher). Det her er ganske enkelt et imponerende værk, udgivelsesåret taget i betragtning. Forfatteren arbejdede i 10 år med at indsamle viden og illustrationer til sit værk, der kom til at bestå af en bog med introducerende tekst og 90 plancher. Formålet var at skabe en ramme for undervisning i bl.a. Oldtidens ornamentik og dekorativ kirkekunst suppleret med eksempler fra nogle af håndværksfagene. Kan forekomme altmodisch i sin form, men er et klenodie for den nysgerrige læser. Nyt Nordisk Forlag, Arnold Busck, København 1953. |
3 dele |
220,- |
Belling, Nina (m.fl.):
 |
Kostumefabrikken – fra projekt til daghøjskole (79 s). En god historie om et godt og vedkommende projekt til inspiration for kreative sjæle. AOF Hovedstaden 1996. |
Som ny |
35,- |
Cederstrøm, John (red.), m.fl.:
 |
Lærerprofessionalisme (232 s). Væsentlig debatbog, der drøfter begrebet professionalisme under forskellige optikker, som fx: didaktik, modernitet, etik og kompetence. De enkelte artikler kan med udbytte læses hver for sig. Unge Pædagoger 1993. |
Brugt |
65,- |
Danielsen, Kim Beck:
 |
Fra Sypige til Håndarbejdslærer – Odense Fagskoles historie 1910-1985 (94 s). Ikke alene historien om en skole, men også baggrunden for en uddannelse og et væsentligt bidrag til den danske kvindesag. Systime 1985. |
Slidt |
60,- |
Drotner, Kirsten:
 |
At skabe sig – selv. Ungdom, æstetik, pædagogik (186 s). Trods sine mere end 25 år på bagen er denne bog fortsat en milepæl til forståelse af unges mediebrug og digitale dannelse. Drotner var i den grad på forkant, da hun skrev bogen og anslog med sin åbne tilgang nogle perspektiver, der giver mening i kortlægningen af det æstetiske og fremtidens skole. (Bogen er i god stand, men har nogle noter og overstregninger fra tidligere ejer). Gyldendal 1995. |
Slidt |
120,- |
Drotner, Kirsten m.fl.: |
Medier og kultur – En grundbog i medieanalyse og medieteori (380 s). Bogen er baseret på forfatternes undervisning på hhv. Københavns Universitet og Roskilde Universitetscenter. Den er delt op i fire tilgange, omfattende: Medier og historie, Medierne som sprog, Medierne som fortællere samt Medier og samfund. 1. udgave, 10. oplag, Borgen Medier 2006. |
Brugt |
120,- |
Enthoven, Jacqueline:
 |
Stichery for Children (172 s). Super oversigt over broderisting – tilrettelagt for børn og unge, der har lyst til at lære om og arbejde med frit skabende broderi. Van Nostrand Reinhold 1968. |
Slidt |
100,- |
Halby, Lis (red.):
 |
Som en fisk i vandet – håndarbejde mellem tradition og refleksion (80 s). 8 personlige artikler om de tanker og ideer, der blev arbejdet med på DLH i 90’erne. Danmarks Lærerhøjskole 1997. |
Slidt |
75,- |
Hansen, Mogens:
 |
Håndværkets skole – om undervisning og læring (103 s). Fortsat en vedkommende bog skrevet af en klog mand med stor viden og kærlighed til det hele menneske. Bogen er inddelt i fem overskuelige kapitler og hviler på respekten for at bedrive „skole til hoved og hænder‟. Kroghs Forlag A/S 1997. |
Brugt |
95,- |
Hansen, Sofie og Johanne Blom:
 |
Haandarbejdet i Skolen (205 s). Haandbog for Lærerinder. Og så er den tilmed anbefalet af Undervisningsministeriet! Praktisk pædagogik og masser af forslag til håndarbejde i forskellige teknikker. (Et eksemplar med Johanne Bloms dedikation til Gerda Bohn-Jespersen). G.E.C. Gads Forlag 1929. |
Meget slidt |
120,- |
Hedegaard-Sørensen, Lotte: |
Inklusion og eksklusion – deltagelse eller udskillelse i undervisningen (164 s). Fra omslaget: „Bogen anbefaler i stedet en pædagogisk, sociologisk forståelse, der inviterer til, at skolerne pædagogisk og didaktisk forholder sig til børns forskelllige betingelser for at deltage i undervisningen‟. Frydenlund 2024 |
Som ny |
120,- |
Hohr, Hansjörg og Kristian Pedersen:
 |
Perspektiver på æstetiske lære-processer (101 s). Et vægtigt og fortsat aktuelt indlæg i debatten om det æstetiske perspektiveret på baggrund af skolefaget billedkunst. Forfatterne har noget på hjertet og med deres dobbelte faglighed som undervisere og teoretikere lægger de op såvel fortsat dialog som praktisk afprøvning. Dansklærer-foreningen 1996. |
Som ny |
75,- |
Højmar, Marie: |
Haandarbejdsbogen – Lærerindens Bog I (110 s). I indledningen til dette fine stykke håndarbejdshistorie kan man bl.a. læse: „Denne bog er skrevet i en Tid, hvor Haandarbejde i Skole og hjem har haft trange Kaar, men den tager sigte på en Fremtid, hvor en Stump Tøj og et Nøgle Garn uden skrupler kan bruges‟. Bogens indhold lægger sig derefter tæt op ad de emner og teknikker, der tænkes praktiseret i håndarbejde, den gang det endnu var et fag i folkeskolen. Mange fine ideer og anvisninger. Jul. Gjellerups Forlag, 1947. |
Slidt
X-bib |
95,-
60,- |
Højmark, Marie: |
Haandarbejdsbogen – Lærerindens Bog II (136 s). Her er så anden del af den instruktive bog til underviserens brug. Efter de indledende kapitler om indretning af lokalet, symaskinens burg valg af egnede materialer gives forslag til indhold. Det gælder syning og strikning i sjette og syvende skoleår, samt syning i afgangsklasser og ungdomsskole – det vi i dag ville kalde udskolingen. Jul. Gjellerups Forlag 1948. |
Brugt |
120,- |
Højmar, Marie:
 |
Haandarbejdsbogen til 3. Skoleaar (55 s). Ret vildt, hvad pigerne skulle kunne i 3. kl. Vanter og bamser strikket på to pinde, syede forklæder og servietter med broderede dyr. Jul. Gjellerups Forlag 1947 / 1952. |
Slidt |
65,- |
Højmar, Marie:
 |
Haandarbejdsbogen til 5. Skoleaar (64 s). Skøn samling af modeller til syning, strikning og hækling. Alle er praktiske og funktionelle. Bl.a. en klassisk hæklet grydelap. Jul. Gjellerups Forlag 1947. |
Slidt |
65,- |
Højmar, Marie:
 |
Haandarbejdsbogen til 7. Skoleaar (50 s). Fra indholdet: måltagnig, fransk søm, kraver, knaphuller og lapning. Samt forskellige sting, borter og lidt om strikning. Jul. Gjellerups Forlag 1948. |
Slidt |
65,- |
Illeris, Knud m.fl.:
 |
Pædagogisk udviklingsarbejde – mellem selvforvaltning og styring (120 s). Trods skiftende lovgivning er pædagogisk udviklingsarbejde en nødvendig forudsætning for opdatering af egen undervisning. Her et historisk overblik og forslag til praksis. Unge Pædagoger, B51, 1989. |
Brugt |
60,- |
Jensen, Henning:
 |
Om undervisning i formning (82 s). En bog fra en anden tid, men fortsat med gode faglige overvejelser over børn og billedarbejde. Udover et historisk tilbageblik er der nogle gode forslag til billedarbejde på forskellige klassetrin. God inspiration til nye lærere i billedkunst. Aschehoug Dansk Forlag 1969. |
Brugt |
60,- |
Jensen, Kim:
 |
Designfag 1 (80 s). Bogen er tilrettelagt som et grundlæggende kursus i farvelære, frihåndstegning, akvarel og design. Det er vigtigt at være opmærksom på, at den har udgangspunkt i NCS-farvelæren. Dvs. der arbejdes med fire elementærfarver og en synsmæssig opfattelse af farver. Erhvervsskolernes Forlag 1992. |
Brugt |
60,- |
Jensen, Kim:
 |
Designfag 2 (66 s). Bogen ligger i direkte forlængelse af Designfag 1. Den er opdelt i tre afsnit, hvoraf det første bygger på en gennemgang af Johannes Ittens farvelære kombineret med NCS-farverlæren. Sammenhængen uddybes i afsnit 2, mens der er fokus på forskellige former for tegning i bogens tredje afsnit. Erhvervsskolernes Forlag 1992. |
Brugt |
60,- |
Jensen, Kim:
 |
Designfag – Lærervejledning (63 s). Vejledninger dækker både det grundlæggende kursus fra Designfag 1 og det videregående kursus fra Designfag 2. Her er beskrivelse af undervisnings-forløb, forslag til enkeltstående projekter og designbaserede opgaver. Der er tale om et godt arbejdsmateriale, der fortsat kan inspirere. Erhvervsskolernes Forlag 1992. |
Brugt |
60,- |
Jørgensen, Mette:
 |
Bæredygtigt design (111 s). Pædagogisk tilrettelagt bog, der efter en kort teoretisk indføring i området præsenterer en række grundigt afprøvede ideer og projekter, der er velegnede til anvendelse i faget håndværk og design i folkeskolen. Undervejs suppleres med fakta, der kan belyse de enkelte emner og bruges i bredere anlagte projekter. Meloni 2011. |
Som ny |
275,- |
Kjærvang, Ulla m.fl.:
 |
Æstetik – ja tak. En inspirations-bog om hverdagsæstetik i grund-skolen (80 s). En vedkommende lille tryksag, der gennem eksempler og artikler sætter fokus på et evigt aktuelt emne – nemlig omgivelsernes betydning for et godt læringsmiljø. Med bidrag af Kjeld Fredens, Bjørn Nørgaard, Jens Arentzen og Charlotte Munksø. Dansk Center for Undervisningsmiljø 2003. |
Som ny |
40,- |
Knudsen, Susanne V. (red.):
 |
Æstetik og Didaktik 1+2 (96+216 s). De to bøger rummer en del af de indlæg, der indgik i et tværfagligt seminar i 1993 om emnet. Vedkommende og tankevækkende læsning af førende forskere. Didaktiske Studier, bind 6 og 14, DLH 1993, 1994. |
Brugt |
60,- |
Kruhøffer, Hannah (red.):
 |
Den Store Håndarbejdsbog (408 s + snitmønstre + prikkebreve). I ti store, pædagogisk tilrettelagte kapitler, gennemgås forskellige håndarbejdsteknikker. Inspirerende, også til selvstudium. Nordens Bogforlag 1954. |
Slidt |
200,- |
Kvale, Steinar & Svend Brinkmann: |
Interview – Introduktion til et håndværk (376 s). Betragtes med god grund som en klassiker inden for flere fagområdet. Bogen er delt op i 17 afsnit, der hver især behandler forskellige vinkler på det at bruge og udfolde interview. Her omtales bl.a. forsknings-interview, design af interview-guides og validitet baseret på analyse. 2. udgave, 5. oplag, Hans Reitzels Forlag 2009. |
Som ny |
120,- |
Lowenfeld, Viktor og W. Lambert Brittain:
 |
Kreativitet og vækst (333 s). Det er sjældent, at en bog om kreativitet, kunst og undervisning bliver en bestseller. Men her er en vaskeægte en af slagsen. Gjellerup 1976. |
Slidt |
50,- |
Lundberg, Pia (red.):
 |
Krop, Kultur & Kundskaber (191 s). Gennem 8 fagligt funderede artikler belyses en række nye perspektiver på betydningen af uddannelsesforskning inden for de æstetiske fag. Krop og kropslighed forbindes og bogen har bud til alle, der underviser i fag som håndværk og design, billedkunst og hjem-kundskab. Kursiv nr. 4, DPU Aarhus Universitet 2009. |
Brugt |
40,- |
Manuelle Fag
 |
Manuelle Fag nr. 2, 19. årgang (40 s). Vedkommende kig tilbage til midt-90’erne, hvor de første kandidater i tekstile fag blev udklækket på DLH. Manuelle Fag 1994. |
Brugt |
20,- |
Molbæk, Mette m.fl. |
Universal Design for Learning – Fleksible og inkluderende læringsmiljøer for alle. (127 s). „UDL er ikke en metode eller et færdigt didaktisk design, men en tilgang, der overskueligt og systematisk tilbyder lærere nogle konkrete didaktiske greb…‟. Dafolo 2024. |
Brugt |
160,- |
Muhlig, Marlene m.fl. |
Håndværk & design – undervisning på begyndertrinnet (96 s). „Bogen er bygget op som en vekselvirkning mellem didaktiske overvejelser over centrale elementer i faget og konkrete læringsforløb målrettet begynderundervisningen.‟ (OBS lidt krøllet forneden pga. tidligere fugt i en postkasse). Meloni 2024. |
Brugt |
195,- |
Nielsen, Anne-Mette Due m.fl.
 |
Skals Håndarbejdsskole 1959-2009 (152 s). En smuk markering af skolens 50 års jubilæum. Stifteren, Gunhild Gaardsdal fortæller historien fra 1959-1993, fulgt af Mette Lise Rössings årsdagbog fra 1994-2003. Og endelig lidt om skolen frem til jubilæet. Dertil hilsner fra venner af huset og flere tidligere elever. Herlig håndarbejds-historie. Skals 2009. |
Som ny |
120,- |
Parsons, Thomas:
 |
Designers’s guide to Scandinavian patterns (128 s). Herlig øjenåbner inden for tekstile teknikker i fortid og nutid. Studio Editions, London 1993. |
Slidt |
40,- |
Petersen, Margrethe (red.):
 |
Bonniers Store Håndarbejdsleksikon Sælges i enkeltbind. Kontakt mig for nærmere information om aktuelle numre til salg. Rabat ved køb af flere bind. Bonnier 1995. |
Brugt |
75,- |
Rasch-Christensen, Andreas: |
Praksisfaglighed i skolen (236 s). En informativ debatbog med indlæg fra en lang række forskere og undervisere. Emnerne relateres fra begrebet praksisfaglighed til bl.a. problembaseret undervisning, skoleudvikling og arbejdspædagogik. Undervejs belyses emnet i relation til de enkelte skolefag. DAFOLO 2023. |
Som ny |
240,- |
Rasmussen, Jens:
 |
Socialisering og læring i det refleksivt moderne (178 s). Vedkommende debatbog, der med afsæt i forfatterens erfaring som underviser på DPU diskuterer socialisering, identitet og samfundet som ramme for moderne undervisning. Unge Pædagoger, B62, 1996. |
Brugt |
85,- |
Refsnæsskolen: |
Håndarbejde – Inspiration / Vejledning (32 s). En samling af ideer udvalgt med særligt blik for arbejdet med elever med forskellige former for funktionsnedsættelse. Samlingen blev til i forlængelse af en studiekreds for lærere og konsulenter, afholdt i december 1981. I dag oplagt som idéhæfte til brug i faget håndværk og design. Refsnæsskolen, Kalundborg 1981. |
Slidt |
20,- |
Rienecker, Lotte, Peter Stray Jørgensen og Signe Skov:
 |
Den gode opgave – Håndbog i opgaveskrivning på videregående uddannelser (382 s). Den kan forekomme uoverkommeligt at skulle igang med at skrive en større opgave på en given uddannelse. I denne bog er der hjælp at hente. I 14 overskuelige kapitler gennemgås opgavetyper, genrer, indkredsning af problemformulering og ikke mindst de formater, man kan møde som studerende. 4. udgave, Samfundslitteratur 2014. |
Som ny |
110,- |
Salicath, Bent (red.):
 |
Kunsthåndværk / Kunstindustri 1961 (108 s). Om bl.a. Lunningprisen, og med eksempler på tidens sublime kunsthåndværk. Katalog, landsudstillingen i Landsforeningen Dansk Kunsthåndværk 1961. |
Slidt |
220,- |
Saust, Elisabeth: |
Den store håndarbejdsbog (224 s). Det andet af oprindeligt to bind. Her findes afsnit om hækling, strikning, orkis, knipling og tæppeknytning. Desuden vises eksempler på frynser, kvaster og pomponer. Samt et enkelt alfabet til navnesyning. (Smudsomslag mangler). Berlingske Forlag 1971. |
Som ny |
40,- |
Singers, Susanne (red.):
 |
Elevernes alsidige personlige udvikling gennem HÅNDARBEJDE (58 s). Godt lille faghæfte med inspiration til at arbejde med håndarbejde, både i ren tekstil forstand og mere tværfagligt, fx som håndværk og design. Danmarks Håndarbejdslærerforening 2004. |
Som nyt |
50,- |
Singers, Susanne (red.):
 |
Skulpturelt håndarbejde – et formidlingsprojekt (38 s). En fin samling ideer til at arbejde frit skabende i undervisningssammenhæng. Ideer til mellemtrin og valgfag. Danmarks Håndarbejdslærerforening 2008. |
Som nyt |
50,- |
Sneum, Rikard:
 |
Børn, Kunst og Skole (107 s). En markant lille bog, der dels beretter om grundlaget for skolefaget formning, dels rummer den erfarne undervisers overvejelser over egen undervisning i billedkunst. G.E.C. Gads Forlag, 3. oplag, 1967. |
Brugt |
60,- |
Steffensen, Helga:
 |
Håndarbejdsundervisning (246 s). En sand grundbog i det at undervise i håndarbejdes forskellige discipliner skrevet af en af fagets grand old ladies. Med HS’s originale signatur. Borgen 1978. |
Slidt |
75,- |
Svarre, Kurt (red.):
 |
Håndbog i Sløjd – Andre materialer – Frisk træ, Pil, Børsten-binding, Ben og horn, Læderarbejde, Glasperler og Sten (84 s). Bag de enkelte afsnits grundige beskrivelser og modelforslag gemmer sig nogle af sløjdfagets stærke navne. I dag er indholdet vel mest relevant i faget håndværk og design. Dansk Skolesløjds Forlag 2006. |
Brugt |
295,- |
Tolstrup, Lisbeth (red.):
 |
Fra nyttefag til gadekunst – et fag i forandring (72 s). I seksten inspirerende artikler berettes om skolefaget håndarbejde som det udfoldede sig 1965-2015. Danmarks Håndarbejdslærerforening 2015. |
Nyt |
100,- |
Tolstrup, Lisbeth (red.):
 |
Knuder & knaster –Håndværk i nye dimensioner (36 s). Præsentation af ideer og projekter skabt af børn i skolen og lærerstuderende rundt om i landet. Danmarks Håndarbejdslærerforening 2011. |
Som ny |
50,- |
Wallin, Karin:
 |
Hvis øjet fik magt (151 s). Om de 100 sprog og den skabende pædagogik i Reggio Emilia. Hjertevarm indføring i en af de måske mest kreative pædagogiske ideer, der kendes i Europa. B&U 1987. |
Slidt |
60,- |
Ytterstad, Bente:
 |
Rett i garnet – En hovedfagsoppgave om kombinasjonen strikking og toving anvendt for å forme hodeplagg (92 s). Spændende og omfattende opgave, der bygger for helt praktiske undersøgelser og afprøvninger af hvordan strikning og filtning kan kombineres ved fremstilling af huer, hatte og andre former for hovedbeklædning. HiO-rapport nr. 16, 2002. |
Slidt |
60,- |
Zachariassen, Rachel m.fl. |
Kreativitet, teknologi og skabende processer i makerspaces og fablabs (348 s). Bogen er delt op i to dele – en introducerende første del og en mere praksisrettet anden del, med forslag til forløb på forskellige klassetrin. (OBS – der er et lille ubetydeligt hak i omslagets bagside). Forlaget Unge Pædagoger 2024. |
Brugt |
160,- |
|
|
|
|