Berlingske Haandarbejds-Bog. Naal og Væv i Leksikon. Opslagsværket over dem alle! Tre fyldige og informative bind med omtale af stort set alt hvad der er vide om håndarbejde (1-3). Pris pr. stk./sæt. Berlingske 1943/50.
Stk.
Sæt
120,-
300,-
Belling, Nina (m.fl.):
Kostumefabrikken – fra projekt til daghøjskole (79 s). En god historie om et godt og vedkommende projekt til inspiration for kreative sjæle. AOF Hovedstaden 1996.
Som ny
35,-
Bohn-Jespersen, Gerda:
Pædagogisk-Faglig Vejledning i Håndarbejde (312 s). Det ultimative værk om klassisk håndarbejde. I mange år grundlaget for undervisningsfaget på seminariernes læreruddannelse. Richters 1955/69.
Slidt
120,-
Cederstrøm, John (red.), m.fl.:
Lærerprofessionalisme (232 s). Væsentlig debatbog, der drøfter begrebet professionalisme under forskellige optikker, som fx: didaktik, modernitet, etik og kompetence. De enkelte artikler kan med udbytte læses hver for sig. Unge Pædagoger 1993.
Brugt
65,-
Danielsen, Kim Beck:
Fra Sypige til Håndarbejdslærer – Odense Fagskoles historie 1910-1985 (94 s). Ikke alene historien om en skole, men også baggrunden for en uddannelse og et væsentligt bidrag til den danske kvindesag. Systime 1985.
Slidt
60,-
Enthoven, Jacqueline:
Stichery for Children (172 s). Super oversigt over broderisting – tilrettelagt for børn og unge, der har lyst til at lære om og arbejde med frit skabende broderi. Van Nostrand Reinhold 1968.
Slidt
100,-
Halby, Lis (red.):
Som en fisk i vandet – håndarbejde mellem tradition og refleksion (80 s). 8 personlige artikler om de tanker og ideer, der blev arbejdet med på DLH i 90’erne. Danmarks Lærerhøjskole 1997.
Slidt
75,-
Hansen, Mogens:
Håndværkets skole – om undervisning og læring (103 s). Fortsat en vedkommende bog skrevet af en klog mand med stor viden og kærlighed til det hele menneske. Bogen er inddelt i fem overskuelige kapitler og hviler på respekten for at bedrive “skole til hoved og hænder”. Kroghs Forlag A/S 1997.
Brugt
95,-
Hansen, Sofie og Johanne Blom:
Haandarbejdet i Skolen (205 s). Haandbog for Lærerinder. Og så er den tilmed anbefalet af Undervisningsministeriet! Praktisk pædagogik og masser af forslag til håndarbejde i forskellige teknikker. (Et eksemplar med Johanne Bloms dedikation til Gerda Bohn-Jespersen). G.E.C. Gads Forlag 1929.
Slidt
120,-
Hohr, Hansjörg og Kristian Pedersen:
Perspektiver på æstetiske lære-processer (101 s). Et vægtigt og fortsat aktuelt indlæg i debatten om det æstetiske perspektiveret på baggrund af skolefaget billedkunst. Forfatterne har noget på hjertet og med deres dobbelte faglighed som undervisere og teoretikere lægger de op såvel fortsat dialog som praktisk afprøvning. Dansklærer-foreningen 1996.
Som ny
75,-
Højmar, Marie:
Håndarbejdsbogen – Lærerindens bog I-II (110+135 s). To herlige bøger fra den gang håndarbejde blev bygget systematisk op. I dag kan bøgerne også bruges som en grundig indføring i alle fagets teknikker. Jul. Gjellerups Forlag 1948-1956.
Slidt
Per stk. 85,- kr., samlet 150,- kr.
Højmar, Marie:
Haandarbejdsbogen til 3. Skoleaar (55 s). Ret vildt, hvad pigerne skulle kunne i 3. kl. Vanter og bamser strikket på to pinde, syede forklæder og servietter med broderede dyr. Jul. Gjellerups Forlag 1947 / 1952.
Slidt
65,-
Højmar, Marie:
Haandarbejdsbogen til 4. Skoleaar (64 s). I et direkte og klart sprog tales til eleven, så det bliver klart, hvad der skal til. Dukketøj, bogbind, røjsersokker og muffediser er blandt ideerne. Jul. Gjellerups Forlag 1947.
Slidt
65,-
Højmar, Marie:
Haandarbejdsbogen til 5. Skoleaar (64 s). Skøn samling af modeller til syning, strikning og hækling. Alle er praktiske og funktionelle. Bl.a. en klassisk hæklet grydelap. Jul. Gjellerups Forlag 1947.
Slidt
65,-
Højmar, Marie:
Haandarbejdsbogen til 7. Skoleaar (50 s). Fra indholdet: måltagnig, fransk søm, kraver, knaphuller og lapning. Samt forskellige sting, borter og lidt om strikning. Jul. Gjellerups Forlag 1948.
Slidt
65,-
Illeris, Knud m.fl.:
Pædagogisk udviklingsarbejde – mellem selvforvaltning og styring (120 s). Trods skiftende lovgivning er pædagogisk udviklingsarbejde en nødvendig forudsætning for opdatering af egen undervisning. Her et historisk overblik og forslag til praksis. Unge Pædagoger, B51, 1989.
Brugt
60,-
Jensen, Henning:
Om undervisning i formning (82 s). En bog fra en anden tid, men fortsat med gode faglige overvejelser over børn og billedarbejde. Udover et historisk tilbageblik er der nogle gode forslag til billedarbejde på forskellige klassetrin. God inspiration til nye lærere i billedkunst. Aschehoug Dansk Forlag 1969.
Brugt
60,-
Jensen, Kim:
Designfag 1 (80 s). Bogen er tilrettelagt som et grundlæggende kursus i farvelære, frihåndstegning, akvarel og design. Det er vigtigt at være opmærksom på, at den har udgangspunkt i NCS-farvelæren. Dvs. der arbejdes med fire elementærfarver og en synsmæssig opfattelse af farver. Erhvervsskolernes Forlag 1992.
Brugt
60,-
Jørgensen, Mette:
Bæredygtigt design (111 s). Pædagogisk tilrettelagt bog, der efter en kort teoretisk indføring i området præsenterer en række grundigt afprøvede ideer og projekter, der er velegnede til anvendelse i faget håndværk og design i folkeskolen. Undervejs suppleres med fakta, der kan belyse de enkelte emner og bruges i bredere anlagte projekter. Meloni 2011.
Som ny
275,-
Jørgensen, Mette:
Håndværk & design i fællesskab (127 s). I følge forlaget bygger bogen på konkrete eksempler, der kan inspirere til forskellige former for praksisforløb i undervisningen. Bogen udgør et væsentligt værktøj for alle, der underviser i H&D og som gerne vil arbejde med forskellige tilgange til faget. Meloni 2017.
Som ny
220,-
Kjærvang, Ulla m.fl.:
Æstetik – ja tak. En inspirations-bog om hverdagsæstetik i grund-skolen (80 s). En vedkommende lille tryksag, der gennem eksempler og artikler sætter fokus på et evigt aktuelt emne – nemlig omgivelsernes betydning for et godt læringsmiljø. Med bidrag af Kjeld Fredens, Bjørn Nørgaard, Jens Arentzen og Charlotte Munksø. Dansk Center for Undervisningsmiljø 2003.
Som ny
40,-
Knudsen, Susanne V. (red.):
Æstetik og Didaktik 1+2 (96+216 s). De to bøger rummer en del af de indlæg, der indgik i et tværfagligt seminar i 1993 om emnet. Vedkommende og tankevækkende læsning af førende forskere. Didaktiske Studier, bind 6 og 14, DLH 1993, 1994.
Brugt
60,-
Kragelund, Minna og Ebbe S. Overbye:
Håndarbejde – Et undervisningsfag i samfundsmæssig sammenhæng 1880-1980 (119 s). ”Formålet med denne bibliografi om håndarbejde som undervisningsfag er at give et samlet overblik over den litteratur, der er trykt om faget [1880-1980].” Bibliotekscentralens Forlag 1984.
Slidt
120,-
Kruhøffer, Hannah (red.):
Den Store Håndarbejdsbog (408 s + snitmønstre + prikkebreve). I ti store, pædagogisk tilrettelagte kapitler, gennemgås forskellige håndarbejdsteknikker. Inspirerende, også til selvstudium. Nordens Bogforlag 1954.
Slidt
200,-
Lindström, Gurli (m.fl.):
Håndarbejdsbog til brug i håndarbejdsundervisningen
(27 s + 17 s). Skøn oversigt over alt det der skulle læres og kunnes i skolens tidlige håndarbejdstimer. Dertil et godt afsnit om fjernelse af pletter m.v. (Hæftet). Andersson & Co. 1959.
Slidt
80,-
Lowenfeld, Viktor og W. Lambert Brittain:
Kreativitet og vækst (333 s). Det er sjældent, at en bog om kreativitet, kunst og undervisning bliver en bestseller. Men her er en vaskeægte en af slagsen. Gjellerup 1976.
Slidt
50,-
Lundberg, Pia (red.):
Krop, Kultur & Kundskaber (191 s). Gennem 8 fagligt funderede artikler belyses en række nye perspektiver på betydningen af uddannelsesforskning inden for de æstetiske fag. Krop og kropslighed forbindes og bogen har bud til alle, der underviser i fag som håndværk og design, billedkunst og hjem-kundskab. Kursiv nr. 4, DPU Aarhus Universitet 2009.
Brugt
40,-
Manuelle Fag
Manuelle Fag nr. 2, 19. årgang (40 s). Vedkommende kig tilbage til midt-90’erne, hvor de første kandidater i tekstile fag blev udklækket på DLH. Manuelle Fag 1994.
Brugt
20,-
Nielsen, Anne-Mette Due m.fl.
Skals Håndarbejdsskole 1959-2009 (152 s). En smuk markering af skolens 50 års jubilæum. Stifteren, Gunhild Gaardsdal fortæller historien fra 1959-1993, fulgt af Mette Lise Rössings årsdagbog fra 1994-2003. Og endelig lidt om skolen frem til jubilæet. Dertil hilsner fra venner af huset og flere tidligere elever. Herlig håndarbejds-historie. Skals 2009.
Som ny
120,-
NTF
Terminologi i Stickning och Virkning (46 s). Det her er en rigtig god idé. Her er samlet en række enkle teknikker og mønstre inden for strikning og hækling. De er vist på fotos og nævnt på 9 sprog. De 6 nordiske sprog samt tysk, engelsk og fransk. NTF Utredningsserie 3, 1979.
Som nyt
20,-
Parsons, Thomas:
Designers’s guide to Scandinavian patterns (128 s). Herlig øjenåbner inden for tekstile teknikker i fortid og nutid. Studio Editions, London 1993.
Slidt
40,-
Petersen, Margrethe (red.):
Bonniers Store Håndarbejdsleksikon Sælges i enkeltbind. Kontakt mig for nærmere information om aktuelle numre til salg. Rabat ved køb af flere bind. Bonnier 1995.
Slidt
75,-
Rasmussen, Jens:
Socialisering og læring i det refleksivt moderne (178 s). Vedkommende debatbog, der med afsæt i forfatterens erfaring som underviser på DPU diskuterer socialisering, identitet og samfundet som ramme for moderne undervisning. Unge Pædagoger, B62, 1996.
Brugt
85,-
Refsnæsskolen:
Håndarbejde – Inspiration / Vejledning (32 s). En samling af ideer udvalgt med særligt blik for arbejdet med elever med forskellige former for funktionsnedsættelse. Samlingen blev til i forlængelse af en studiekreds for lærere og konsulenter, afholdt i december 1981. I dag oplagt som idéhæfte til brug i faget håndværk og design. Refsnæsskolen, Kalundborg 1981.
Slidt
20,-
Rienecker, Lotte, Peter Stray Jørgensen og Signe Skov:
Den gode opgave – Håndbog i opgaveskrivning på videregående uddannelser (382 s). Den kan forekomme uoverkommeligt at skulle igang med at skrive en større opgave på en given uddannelse. I denne bog er der hjælp at hente. I 14 overskuelige kapitler gennemgås opgavetyper, genrer, indkredsning af problemformulering og ikke mindst de formater, man kan møde som studerende. 4. udgave, Samfundslitteratur 2014.
Som ny
110,-
Salicath, Bent (red.):
Kunsthåndværk / Kunstindustri 1961 (108 s). Om bl.a. Lunningprisen, og med eksempler på tidens sublime kunsthåndværk. Katalog, landsudstillingen i Landsforeningen Dansk Kunsthåndværk 1961.
Slidt
220,-
Singers, Susanne (red.):
Elevernes alsidige personlige udvikling gennem HÅNDARBEJDE (58 s). Godt lille faghæfte med inspiration til at arbejde med håndarbejde, både i ren tekstil forstand og mere tværfagligt, fx som håndværk og design. Danmarks Håndarbejdslærerforening 2004.
Som nyt
50,-
Singers, Susanne (red.):
Skulpturelt håndarbejde – et formidlingsprojekt (38 s). En fin samling ideer til at arbejde frit skabende i undervisningssammenhæng. Ideer til mellemtrin og valgfag. Danmarks Håndarbejdslærerforening 2008.
Som nyt
50,-
Sneum, Rikard:
Børn, Kunst og Skole (107 s). En markant lille bog, der dels beretter om grundlaget for skolefaget formning, dels rummer den erfarne undervisers overvejelser over egen undervisning i billedkunst. G.E.C. Gads Forlag, 3. oplag, 1967.
Brugt
60,-
Steffensen, Helga:
Håndarbejdsundervisning (246 s). En sand grundbog i det at undervise i håndarbejdes forskellige discipliner skrevet af en af fagets grand old ladies. Med HS’s originale signatur. Borgen 1978.
Slidt
75,-
Svarre, Kurt (red.):
Håndbog i Sløjd – Andre materialer – Frisk træ, Pil, Børsten-binding, Ben og horn, Læderarbejde, Glasperler og Sten (84 s). Bag de enkelte afsnits grundige beskrivelser og modelforslag gemmer sig nogle af sløjdfagets stærke navne. I dag er indholdet vel mest relevant i faget håndværk og design. Dansk Skolesløjds Forlag 2006.
Brugt
295,-
Thomsen, Anna (red.):
Gyldendals Sy- og strikkebog (398 s). Fantastisk sag med praktiske, klassiske og ofte ganske fine eksempler på håndarbejde inden for flere genrer. Gyldendal 1940.
Slidt
120,-
Tolstrup, Lisbeth (red.):
Fra nyttefag til gadekunst – et fag i forandring (72 s). I seksten inspirerende artikler berettes om skolefaget håndarbejde som det udfoldede sig 1965-2015. Danmarks Håndarbejdslærerforening 2015.
Nyt
100,-
Tolstrup, Lisbeth (red.):
Knuder & knaster –Håndværk i nye dimensioner (36 s). Præsentation af ideer og projekter skabt af børn i skolen og lærerstuderende rundt om i landet. Danmarks Håndarbejdslærerforening 2011.
Som ny
50,-
Traustedt, Karen (red.):
Gyldendals Sy & Håndarbejdsbog (352 s). En sand opslagsbog med omfattende afsnit om syning, strikning, hækling, knipling, broderi, rammevævning, knytning og stoftryk. Gyldendal 1961.
Slidt
120,-
Wallin, Karin:
Hvis øjet fik magt (151 s). Om de 100 sprog og den skabende pædagogik i Reggio Emilia. Hjertevarm indføring i en af de måske mest kreative pædagogiske ideer, der kendes i Europa. B&U 1987.
Slidt
60,-
West, Emilie:
Vejledning til metodisk undervisning i kvindeligt Haandarbejde (136 s). Anden Udgave med 88 Tegninger. En klassiker af samlerkvalitet for enhver der interesserer sig for historien om håndarbejdsundervisningen i Dansk Husflidsselskab. N.C. Roms Forlag 1902.
Brugt
400,-
Ytterstad, Bente:
Rett i garnet – En hovedfagsoppgave om kombinasjonen strikking og toving anvendt for å forme hodeplagg (92 s). Spændende og omfattende opgave, der bygger for helt praktiske undersøgelser og afprøvninger af hvordan strikning og filtning kan kombineres ved fremstilling af huer, hatte og andre former for hovedbeklædning. HiO-rapport nr. 16, 2002.
Slidt
60,-
Aaboe, Marie:
Linnedmønstertegning med kortfattet Tekst samt enkelte Strikkeanvisninger (24 s). Helt utroligt lille hæfte udformet som ”Et Hjælpemiddel til brug ved Haandgerningsundervisningen”. Klare mønstre og pædagogisk opbygget teknik. N.C. Roms Forlagsforretning 1911.